Живеем по-зле, защото изкарваме много по-малко, макар стоките и най-вече услугите да са по-евтини, казва в интервю на Ивайло Нойзи Цветков икономистът Лъчезар Богданов.
Да започнем с нещо просто: твърде скъпо ли е в България (най-вече що се отнася до храни и услуги) или доходите са ниски?
Л. Богданов: Да започнем, добре - но "простото" никак не е просто. Да направим няколко крачки назад - до най-кратката дефиниция на науката икономика. Ето я: икономиката се занимава с избора и действията на хората при използването, управлението и разпределянето на оскъдните (ограничените) ресурси. Казано иначе - ако нещо не е ограничено (оскъдно), то не е ресурс в икономическия смисъл на понятието; обратно, щом питаш икономист да ти обясни явление, решение, човешко взаимодействие, то винаги трябва да приемеш, че има оскъдица, недостиг, че желанията и нуждите по построение надвишават наличното и достъпното.
Потребностите винаги надхвърлят възможностите, доходите никога "не стигат", винаги е "скъпо", защото е по-добре да е по-евтино, а най-добре - безплатно. Когато чуеш някой да каже, че има всичко, каквото иска, че доходите му са достатъчни, това е перчене пред публиката и на маса.
Какво може да ти отговори икономистът, но без претенции да разреши емоционалния заряд, с който е натоварен въпросът? По данни на Евростат, през 2024-а средното ценово равнище в България, отчетено през разходите на домакинствата, е около 60 процента от средното в ЕС. За сравнение, в Италия е малко под 100, в Германия - малко над 100, така че общата кошница е отчетливо по-евтина у нас. Но разликата в доходите е по-голяма и в този смисъл - да, доходите са ниски. Средното почасово заплащане на труда с включени всички данъци и осигуровки у нас е близо 11 евро, но за ЕС е 33 (т.е. три пъти по-високо), в Германия например е 43 евро на час. Българите печелят малко предимство заради по-ниското данъчно бреме, но все пак разликата е чувствителна и не може да се компенсира от по-ниското средно ценово равнище.
Т.е. живеем по-зле, защото изкарваме много по-малко, макар стоките и най-вече услугите да са по-евтини.
"Проблеми има, но КЗК не ги вижда"
Но как да обясним на човек със заплата около средната, че не е скъпо? Какво го интересуват данните за инфлацията и въобще научният икономически поглед?
Л. Богданов: Проблемът на този човек е, че в България като цяло заплатите са много по-ниски от тези в повечето европейски страни (от друга страна, ако се сравнява с глобалното население, той ще попадне в най-богатата четвъртина от човечеството). Още повече - коя средна заплата? Защото ако не броим столицата, може би и Козлодуй, Раднево и няколко по-малки общини с успешно голямо предприятие, всички останали взимат далеч по-ниска заплата от средната за цялата икономика. Ако средната за страната е над 2400 лв. на месец , за София и споменатите няколко населени места е над 3400, но в по-голямата част от страната е около 1700-1800 лева, и то бруто. И преди да завиждаме на работещите в София - там наемите са високи, разходите за паркиране и транспорт също, не стигат местата в детските градини, а частните градини и детегледачките са скъпи и т.н. И пак стигаме до очевидното - България е сред по-слабо развитите икономики в Европа и почти всяко сравнение за покупателна сила, дали на пенсионери или на работещи, ще води до същото неприятно заключение - че средно българите могат да си позволят по-малко стоки и услуги.
Извън въпроса за качеството на храните (мач, който губим с 0:6 от почти всички от нашата черга), имам тъжни сравнителни примери за цени на хранителни стоки от Гърция и дори от Италия. Да не говорим за Лондон, където любимото ми сирене струва паунд и нещо, т.е. към 3,50 лв., а у нас е към пет лева.
Л. Богданов: Примерът е хубав и няма да се опитвам да го оборвам с хладните числа от Евростат. Доколкото цялата широка потребителска кошница у нас е с 40 процента по-евтина от средното за ЕС, при храните разликата е едва 13 на сто. Обаче това е общо за всички храни - млечните продукти и яйцата у нас са по-скъпи с 26 процента от средното за ЕС, с 30 процента по-скъпи от Германия и с 35 на сто по-скъпи от Полша, Чехия и Словакия. При мазнините - олио, зехтин, масло - в България е по-скъпо с 18 процента от средното за ЕС, и с 25-30 на сто от Италия, Испания, Румъния, Полша.
Можем ли да говорим в сегашно време (преди еврото) за спекула и скрита картелизация?
Л. Богданов: Да започнем от обсъденото по-горе - защо след като повечето стоки и услуги в България са по-евтини от почти навсякъде в Европа, някои конкретни продукти у нас са чувствително по-скъпи? Имаме и по-евтин труд, и по-ниски данъци, голяма част от суровините са по-евтини, наемите на магазините и складовете са по-ниски и т.н., а от другата страна - покупателната сила е по-ниска, хората са по-бедни и би следвало да са чувствителни към цените. Въпреки това някои видове стоки в България са по-скъпи. Това със сигурност предизвиква съмнение - макар картел да се доказва изключително трудно. Но знаем, че например при прясното мляко един производител държи 80 процента от пазара, това дори не е тайна. Комисията за защита на конкуренцията го установява, но не вижда проблем, тъй като други биха могли (на теория) да влязат в бранша или пък да има внос.
"В среда на конкуренция е неуместно да се говори за спекула"
Дали държавата (в лицето на НАП, КЗК и КЗП, които даже дадоха пресконференция как ще си сътрудничат) би могла да се пребори с отделните случаи на спекула?
Л. Богданов: "Спекула" е литературно-разговорен термин, не икономически. Ако все пак можем да го ползваме за някаква житейска ситуация, тя би била например за разорена от война или тежко природно бедствие територия, където рязко изчезват продукти от първа необходимост, и - да речем - единственият търговец с оцелял склад продава на умиращи от глад хора храна на стократни цени. Обаче в среда на конкуренция, на отворен европейски единен пазар, и ако щеш - на хладилници и фризери, които позволяват да имаш резерв и да не купиш, ако те подразни цената в определен ден, не можем да говорим в тези категории. То и през 2022-а се опитваха да продават олио за 7-8 лева, но само за седмици нещата се нормализираха и до края на годината се върнаха на нивата отпреди пандемията.
Трябва ли въобще държавата да се меси на свободния пазар, извън заявената решителност да гони нарушителите?
Л. Богданов: Нарушители на какво? Доколкото знам, в България няма регулиране на цени от страна на държавата. Ако има злоупотреба с господстващо положение или картел - това е друго, там КЗК трябва да го установи, накаже и разбие. Колкото и да е учудващо, през последните 15 години повечето оплаквания са от твърде ниски цени, от дъмпинг - казано иначе, търговците не просто не могат да си вдигнат продажните цени, а даже им се налага да ги свалят под натиск от конкуренция и внос.
А идеята да има държавна верига магазини за най-необходимото?
Л. Богданов: Идеята е безумна от гледна точка на мислещите хора. Към момента изглежда като механизъм да се похарчи малко държавна пара по проучване, плащане на директорски заплати, може и дори бюра, компютри и коли за мениджмънта на новосъздаденото нещо. От друга страна май наистина ще е полезно да се пробват - понеже много хора са забравили социализма с всичките му неефективности и безумия, лошото качество, дефицитите, празните щандове и т.н. Та нека да го има тоя магазин и да видим как ще продава хубави стоки на ниски цени и ще намачка частните магазинчета в селото или квартала. Още повече - да видим как ще се подравни по разнообразие и цени с големите вериги от модерната търговия.
"Вярвам, че ще се случват хубави неща и е възможно да забогатяваме"
Как ще изглежда България в края на 2026-а във финансов смисъл? Питам и за макрото, и за микрото.
Л. Богданов: И философски, и съвсем прагматично, трябва всички да превключат на вълна "дефлация" - защото всичко сочи към рецесия и стагниране, и дори спад на цените. А в последните 3-4 години мислим само в инфлационно измерение, с очаквания всичко да поскъпва, включително и заплати, и печалби. Международната конюнктура обаче се обърна, Китай ще залее Европа (и целия свят извън САЩ) с по-евтини стоки, петролът и изобщо горивата ще бъдат сравнително евтини. Т.е. - стабилизиране. А това означава, че и фирмите, и държавата трябва да започнат да мислят за икономии, за съкращаване на разходи, за по-висока ефективност. Конкретно за държавния бюджет трябва да се планира с минимален ръст на приходи и разходи - а това означава политическа воля за възпиране на амбициите на всички сектори за повече и повече финансиране, за все по-високи заплати и издръжка. Ако продължи трендът на нарастване на разходите при тази глобална пазарна конюнктура, ще се натрупат бързо големи дисбаланси, бюджетният дефицит и дългът ще растат, а това не след дълго ще взриви публичните финанси. И тогава ще видим какво означава криза - каквото не помним от 2009-2010 година.
Нима сте оптимист?
Л. Богданов: Всичко това оптимистично ли звучи? На мен не, самият факт, че продължаваме да четем за България като "най-бедната страна в ЕС" достатъчно ме фрустрира. Но иначе, да, оптимист съм - вярвам, че ще се случват хубави неща и е възможно да забогатяваме и да живеем по-свободно и по-добре. Да си помислим само колко зле бяхме в средата на 1990-те и къде стигнахме - кой е вярвал реалистично, например през 1995-а, че ще сме част от НАТО, ЕС, Шенген? Че ще имаме една валута с Германия? Че българите ще летят за уикенда до Рим или Париж и ще празнуват Съединението на островите в Средиземно море?
Как ще повлияят войните наблизо на българската икономика?
Л. Богданов: При нас минусът е в по-високите цени на горивата, ако наистина са по-високи, защото сме нетен вносител на петрол и газ, и плюс в почти всичко останало. Структурата на българската икономика предполага да запълним нишите, освободени например от Украйна. Ако има стратегическо дългосрочно решение в ЕС за повече разходи за отбрана, също можем - без да е гарантирано обаче - да спечелим, защото в България има производствен капацитет и при подходяща модернизация нашите предприятия могат да вземат "парче от пая" в бъдещите поръчки. Отделно ще има много инвестиции в инфраструктура, изкуствен интелект, информационни технологии - всичко това ще е стимул и за българските играчи, ако са готови и адекватни.
"С добра икономическа политика и върховенство на правото можем бързо да станем много по-развита страна"
На кои индустрии да залагаме? Ще се наложи ли и у нас внос на работници от по-бедни държави?
Л. Богданов: Този внос вече е факт. Аз като цяло подкрепям отварянето на страната - не само заради моментни дефицити и дисбаланси, а дългосрочно. Смятам, че разнообразието в талантите, знанията и културите е полезно за създаване на динамично общество, което се възползва и печели от промяната, развитието и постоянната адаптация към външния свят.
Ако имаме добра икономическа политика и върховенство на правото, вярвам, че можем бързо да станем много по-развита страна, и да станем по-добро място за живеене от много други държави, които в момента са пред нас. Защо да не привличаме население например от Испания, Италия или Финландия - с качество на живот, възможност за предприемачество или пък с добре платени работни места в български компании, които имат успех на глобалния пазар? Няма нужда тези, които идват, да са шивачки или берачи на плодове - да поддържаме дългосрочно нископроизводителни дейности с евтин труд е загубена и вредна кауза. Но какво пречи да дойдат добри програмисти или инженери и да създават върхови технологични продукти и услуги тук? Или пък топ математици да разработват модели за изкуствен интелект - до обяд на ски или на поход в планината, следобед в лабораторията, защо не?
За финал: как ще ги стигнем румънците, че и задминем - кога?
Л. Богданов: Румънците не са безгрешни, там държавата харчи разюздано, което обяснява донякъде растежа и по-високите заплати и потребление. Но това не може да продължава - те или ще направят корекция превантивно, или ще си предизвикат финансова криза и ще им се наложи да страдат след нея, за да се възстановят. Както се случи в Гърция.
Та, единият начин да ги настигнем е да ги изчакаме да изпаднат в криза. По-добрият все пак предполага да имаме и наш принос, т.е. да постигнем устойчив висок икономически растеж, движен от инвестиции и по-висока производителност на човешкия капитал. Оттам и рецептата - всички политики, които насърчават, улесняват и подкрепят по-добро образование, повече конкуренция, повече условия за иновации и предприемачество, инвестиции в машини и нови технологии, са добри и ще доведат до бърз растеж в следващите години. Така догонваме тези, които са по-напред, и по-важно - това е сближаване без трупане на дисбаланси или, по-ясно казано, без да е назаем от бъдещето и да създава риск от срив и загуба на напредъка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 нека всичко да поскъпне по две
тука има 80% дебели дето гласуват за герб значи още може
Коментиран от #49, #78, #128
18:04 28.06.2025
2 Град Козлодуй
щом магазините са пълни , значи нищо не е скъпо!!!
Коментиран от #23, #39, #50, #63
18:04 28.06.2025
3 Смърфиета
Коментиран от #61
18:08 28.06.2025
4 Кочина
Коментиран от #8
18:10 28.06.2025
5 Гост
18:11 28.06.2025
6 Дъра-дъра
Коментиран от #40, #65
18:11 28.06.2025
7 Мара Игнатова
18:13 28.06.2025
8 Град Козлодуй
До коментар #4 от "Кочина":
много сте точен господинесъщото е и със оня клоун дето бил държавен глава
Като се събудиш е добре да се сетиш кой управлява кочината и да го заплюеш ,което е добро начало за деня.
18:14 28.06.2025
9 Защо в България е толкова скъпо?
защо ли?
заради тиквената чекмеджарница, тиквено некадърно безхаберно незаинтересовано (освен кьор софрата)
управление преизбирано от 600 000
18:14 28.06.2025
10 койдазнай
Коментиран от #16
18:18 28.06.2025
11 В пропаст
18:19 28.06.2025
12 681
В западна Европа 10 евро само за водката няма да стигнат
Коментиран от #126
18:19 28.06.2025
13 Я по сериозно!
Айде сега, мижи да те лажим! Спекула не е литературно-разговорен термин, а нарушаване на въведени задължителни правила в икономиката или търговията. Това, че правила и контролни органи могат да липсват или да не си изпълняват функциите също е спекула. Корупцията също! Да продължавам ли още или вече ставам неудобен и коментара ми ще бъде изтрит?
18:23 28.06.2025
14 Винкело
18:29 28.06.2025
15 Да, да
Дрънка нашия, ама яда каже каква заплата взема.
Коментиран от #37
18:29 28.06.2025
16 Копейкин Костя
До коментар #10 от "койдазнай":
Айде тези ги разправяй на 20 -годишните!Бензина беше А-83 и А-86, А-93 нямаше.
Месо пускаха 2 пъти в седмицата! Всички ходеха на село и пълнеха багажниците от отгеданото от бабите и дядовците! Заплатата беше 78 лева, земеделските пенсии-25-28 лева!
Коментиран от #82, #90, #93
18:29 28.06.2025
17 Хахахаха
Най-краткия отговор е: Щото хората имат пари!
Останалото е е мижи да те лажем!
В Монако що е скъпо? Нахаках се на един плаж ма като видях цените на шезлонг и чадър, веднага задна и газ.... €300 за шезлонг и чадър на първа линия(даже и снех табелката с цените)! Триста евра!!!! Там някъде по-назад бяха по €100, но все тая.....И не е да нямаше хора. Имаше! Вярно че нямаше навалица, но не е и да беше без хора. Така че не е скъпо. Просто има хора, които нямат пари.
Коментиран от #28
18:30 28.06.2025
18 Душко
СКЪПО , А!
18:31 28.06.2025
19 Гориил
18:31 28.06.2025
20 Гаврош в клуба на богатите
18:31 28.06.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 П ! Р-- ! Ъ -! Д ! Л- ь ! О !
За Тези Цени !
И Тези Цени Са високи За този доход !
Проблеме Е Крадливата Държава !
Който Ограбва Правата на Своите Граждани !
А Тя се Управлява от Групи )!
Налагащи Това Политическо Беззаконие !
Така Че си Свий Тиквата !
И% Върви да си я Смениш !
Някйде !
Изцяло !
18:32 28.06.2025
23 грешка
До коментар #2 от "Град Козлодуй":
Ако магазините са празни, тогава не е скъпо! Щом са пълни, значи бедния народ не може да пазарува!Коментиран от #41
18:33 28.06.2025
24 Мда
18:34 28.06.2025
25 гост
Въпрос от залата: "А кой създаде хаоса?"
Глас от залата: "Икономистите, икономистите.......!"
18:34 28.06.2025
26 Ъъътт
18:36 28.06.2025
27 Цвете
18:40 28.06.2025
28 Сен Тропе
До коментар #17 от "Хахахаха":
Монако 😁😂👍Коментиран от #52
18:40 28.06.2025
29 Цвете
Коментиран от #42
18:42 28.06.2025
30 Не може да не се възмути човек от Нойзи
Пази боже икономист да управлява България.Ще я убезлюди за нула време.
18:48 28.06.2025
31 цоико
18:52 28.06.2025
32 некаф селяк
18:58 28.06.2025
33 коментар
18:59 28.06.2025
34 Оти да се лажеме?
Най-краткия отговор е: Щото хората имат пари!
Точно! Когато няма кой да купува цените падат. Пресен пример са нашата хиперинфлация преди Иван Костов и сегашна Турция. Завиждат на германците за заплати от 2000€, но като им кажат едно кафе 5€ и се изприщват. Било скъпо на морето, но заведенията и плажовете пълни. Иначе преизбират на всеки нови избори все едни и същи мошеници и крадци, които не им пука за цените защото плащат с откраднатите наши пари, а не със заслужено спечелени техни. Даже протести провеждат някой да не вземе да ги свали от власт.
19:00 28.06.2025
35 Спекула е
19:04 28.06.2025
36 Бандера
Коментиран от #46
19:08 28.06.2025
37 ха, ха, ха...
До коментар #15 от "Да, да":
Ами взема зялата която му даваме! И аз не съм върнал една стотинка от тези дето ми дават, но аз не пиша статии за да и плащат от вашите пари, а цял ден махам като глух петел. Не че са ми достатъчни, но повече никой не ми дава. Ако ми дават и от вашите пари допълнително, а вие си траете без да има реакции и тях няма да върна Не е луд който яде баницата, а който му я дава.19:08 28.06.2025
38 Истината е съвсем друга
19:09 28.06.2025
39 Този мил
До коментар #2 от "Град Козлодуй":
Български език, всеки, както го може - да пазаруваш и да се пазариш са различи вид дейности свързани с покупко - продажба....Коментиран от #48
19:10 28.06.2025
40 Град Козлодуй
До коментар #6 от "Дъра-дъра":
тука трябва да храним гладните окраинскиГУВЕДАвъв турция няма хрантутници от осраййна!
19:11 28.06.2025
41 Град Козлодуй
До коментар #23 от "грешка":
моля, моля като сте беден се изнасяйте от тук знаете къде е теминал 2 айде чупката към брюкселтука бедняци нямат работа, вдигаме стандарта на живот
19:12 28.06.2025
42 Гост
До коментар #29 от "Цвете":
Пример Чехия, една дооста развита индустриално страна. Средна брутна заплата за първите три месеца на 2025 = 47000 крони х 8 стотинки = 3760 лева, данък според калкулаторите е 27%, или получаваме чисто възнаграждение от 2745. Минималната заплата е 21000 крони х 8 стотинки = 1680 лева, тук има данъци общо 18%, или накрая получаваме около 1380 нето лева. Сега цени: хляб 0.5 кт. = 2.50 лева, ориз 0.5 кг. = 1.80 лева, 1 яйце около 50 стотинки, вода 1.5 литра = 1.30 лева...Коментиран от #44
19:12 28.06.2025
43 един
Коментиран от #45
19:13 28.06.2025
44 Град Козлодуй
До коментар #42 от "Гост":
моля, моля тука данъка трябва да се завиши на всичко и винетката трябва да покъпне и тол таксите че от тия неща най лесно се печелизабравих и акциза на всичко трябва да е на максимума
заплатите във бюджетния сектор на максимума също
Коментиран от #55
19:14 28.06.2025
45 Град Козлодуй
До коментар #43 от "един":
айде куфарите и посока брюксел да се изнасяте веднагакато не ви харесва тук никой не ви задържа границите са отворени , моля хващйте си пътя
19:15 28.06.2025
46 Ние. ние
До коментар #36 от "Бандера":
сме зад тях, нали ги избираме, да се уреждат, т.е. да ни управляват=19:15 28.06.2025
47 маке..
19:20 28.06.2025
48 Козелски
До коментар #39 от "Този мил":
дуй, и аз съм от сз край, ама си има норми на езика. деградациите в бг започняха през 80-те с песните на попето и продължиха със, славито.19:21 28.06.2025
49 Реалист
До коментар #1 от "нека всичко да поскъпне по две":
И пеефски:)19:22 28.06.2025
50 Помак
До коментар #2 от "Град Козлодуй":
Защото на запад от София е още по скъпо ..не говоря въобште за нискочествените магазини а за добра храна и продукти добър живот...бъдете реалисти и вие искате хиляди лева заплати..каде дават каде не дават е друго19:23 28.06.2025
51 Дик диверсанта
19:25 28.06.2025
52 Хахахахаха
До коментар #28 от "Сен Тропе":
Бягай бе човек. €300 за сянка! Аз да не съм отишъл на плажа да стоя на сянка? Още по-малко пък за 600лв на ден. Ама Хората(с главно Х) не ги бърка. И никой не реве, че му е скъпо. Кът тий скъпо - на Черноморец. Ко прайш у Монако?19:26 28.06.2025
53 Тома
19:40 28.06.2025
54 Мнение
19:45 28.06.2025
55 Гост
До коментар #44 от "Град Козлодуй":
И това ще стане, имай търпение! Дрането сега започва! Още по високи акцизи на цигари, алкохол и горива, плюс прогресивен подоходен данък! Следва супер инфлация, стискане на палците, и да живей Европа! От кога Ганьо иска да е европеец, ей! Може и с цървули да е, ама ще си пие дългото кафе с 3 захарчета във Флориан на Сан Марко у Венецията...19:47 28.06.2025
56 За двама нищоправци
19:49 28.06.2025
57 ЦЕНТАР ТЪПАНАР
19:51 28.06.2025
58 Игкжшх
19:52 28.06.2025
59 Факт
Коментиран от #62, #67, #68
20:02 28.06.2025
60 Евтино????
20:02 28.06.2025
61 555
До коментар #3 от "Смърфиета":
Не чета нищо от него.. Да се върне към Плейбой. За нормална журналистика за него вече е късно.Коментиран от #77
20:03 28.06.2025
62 Гост
До коментар #59 от "Факт":
Претенции? За еднакви доходи? Ей ся, глей кво става! Бият кепенците и в Сърбия, С.Македония, Молдова и т.н... Чакай някой на даде на Ганя 3000 еврака, щото видиш ли, бил европеец! А това че столицата на Лондон е Англия, не е никаква пречка, ама никаква...Коментиран от #133
20:10 28.06.2025
63 Цени Лондон
До коментар #2 от "Град Козлодуй":
Ще ви напиша някои постоянни (не промоционални ) цени в Лондон на основни хранителни продукти. Все пак имайте предвид че Англия е един от най-големият производител на някои от тях и в Лондон се намират най-големите тържища на Европа.Прясно мляко 2.24 литра - 1.55 паунда
Яйца 15бр клетъчна кокошка - 2.20
Яйца 10-12 бр свободни кокошки - от 2.70 нагоре
Пиле (не клетъчни) 1.5 кг средна големина 5-5.50 £
Прясна Сьомга филе 1 кг - 20-24 паунда
Телешка кайма 5% мазнини 0.5 кг - 4 £
Телешка кайма 5% мазнини 0.75 кг - 5.50-6.0 £
Свинска кайма 5% мазнини 0.5 кг - 3.0 -3.5 £
Тук най-мазната кайма е 20% но най продаваната си остава 5%
Балканско сирене произведено Гърция, Румъния, Ирландия 1 кг - 4.5 £ за всички магазини
Фета гръцко дирене от овче и козе мляко 1кг - между 7.5 £ и 12.5 £
Кашкавал 1 кг - 5.5£
Моцарела 1кг - 5.60£
Синьо сирене 1 кг - 10-15 £
Олио 1л - 2 £
Ориз 1кг - започва от 0.50 £
Картофи 2.5 кг торба - започва от 1.19 £ за торба и стига до 2 £ за торба. В много случаи пада до 0.79
Телешко месо чисто без кост и сланина - цените са много разнообразни от 9 £ до 15 £ за 1 кг
Свински месо без кост 1 кг - 4-5£
Свински пържоли с кост или без кост - 7£
Агнешко бут 1кг - 12-15£
Имайте предвид че на всяко тримесечие цените НС месото стават промоционални и стават на половината.
Бекон 1 кг - 6£
Наденици различни видове 0.9кг - 5£
Ябълки 1кг - около 2 - 2.50 £
Круши 1 кг - 1.5 - 2.5 £
Ягоди, Боровинки, Малини, Къпини 0.200 гр - от
Коментиран от #64, #69
20:13 28.06.2025
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 жива да не бях
20:20 28.06.2025
67 По-скоро
До коментар #59 от "Факт":
Е че бизнесмените бандити лъжат тебе служителят с левове инукриват печалби. За да може после тези пари да ги използват само за своето благо!20:20 28.06.2025
68 Евро
До коментар #59 от "Факт":
Вика ти наглия бизнесмен толкова можел да ти дава. Осигурява те на по-ниско. Крие доходи и печалби. После гледаш го с джипове, къщи и обикаля по света. Познайте кои искат да се запази сегашното положение с лева? Същите глупави шарлатани, опала бизнесмени. И те ви лъжат. Не ги слушайте тези където в момента реват. Те има защо да РЕВАТ. Не искат ти обикновения човек да се почувстваш равен с другите европейски народи и да вземеш нещата в свои ръце. Да си кажеш и аз мога и аз искам и аз ЩЕ бъда човек. Тези нагли мошеници си искат лева, искат те тебе на същото място смачкан и послушен. Ние обикновените хора също имаме право да сме равни с европейските народи. Честито.Коментиран от #71
20:21 28.06.2025
69 Хи хи
До коментар #63 от "Цени Лондон":
Ти не ги гледай тия, те са крали от половината земно кълбо чрез колониите си.Коментиран от #79
20:30 28.06.2025
70 Мнение
Според мен в България сме така, защото продавача е на принципа,ден година храни
Коментиран от #72
20:30 28.06.2025
71 Хи хи
До коментар #68 от "Евро":
Стани и ти бизнесмен бе, една фирма да регистрираш е 100 лв ! После си дай заплата като шеф на фирма от 10 хиляди лв !20:32 28.06.2025
72 Хи хи
До коментар #70 от "Мнение":
Стани и ти продавач. Работи един ден в годината и живей една година с тия пари20:40 28.06.2025
73 ФАКТ
20:42 28.06.2025
74 Хи хи
Коментиран от #84
20:43 28.06.2025
75 Скъпо е
20:45 28.06.2025
76 Факт
20:53 28.06.2025
77 Смърфиета
До коментар #61 от "555":
То той тука нищо не е и написал, защото е бил в запой.Въпросите си ги е съчинил Лъщар Богдански, или Нойзи-Цветков се е съгласил на интервю по мейла, но после понеже бил в запой изпратил въпросите наведнъж, а вече бедният Лъщар Богдански е навързал отговорите, но първото е по-вероятно. Съгласил се да води интервю, хонорар, и 404. Или въпросите наведнъж. Едно от двете.
20:54 28.06.2025
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Хи хи
21:05 28.06.2025
81 Шаран БГ
21:12 28.06.2025
82 Дедо
До коментар #16 от "Копейкин Костя":
Хаиде и тия ти ги разправяй на децата си. Магазините си бяха много добре заредени и всичко беше родно производство, истинско, че даже изнасяхме много продукция за СИВ. Аман от бананаджии.21:13 28.06.2025
83 Айде бе,
21:41 28.06.2025
84 разбрах
До коментар #74 от "Хи хи":
България си отряза евтините руски ресурси и затова при нас е по-скъпо, отколкото в Еврозоната които не си ги отрязаха! Или?21:42 28.06.2025
85 Слави
Коментиран от #86, #92, #125, #147
21:45 28.06.2025
86 освен това
До коментар #85 от "Слави":
Доктор учил и специализирал 12 години, даващ нощни смени вземаше заплата колкото тенекиджия в автосвервиз Москвич. Всички бяхме равни.А най-тачените професии бяха барман в Балкантурист, Моряк далечно плаване, стюардеса в БГА Балкан и ТИРаджия. т.е. хората които имаха достъп до чужда валута.
21:49 28.06.2025
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Отговор
21:50 28.06.2025
89 Владо
21:52 28.06.2025
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Ноу
21:53 28.06.2025
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 койдазнай
До коментар #16 от "Копейкин Костя":
- увеличава се цената на бензина и дизела средно с 35 % , на газьола с 8 ст. на литърБензин А-86 лв/л от 0,70 на 0,90
Бензин А-93 лв/л от 0,80 на 1,00
Бензин А-96 лв/л от 1,00 на 1,20
Дизелово гориво транспортно лв/л от 0,40 на 0,60
Газьол лв/л от 0,24 на 0,32
Има хора, живяли по него време, помнят!
Коментиран от #99
21:54 28.06.2025
94 Бен Навлек
21:55 28.06.2025
95 Поредните
21:55 28.06.2025
96 хе хе
Тази борба между двете системи роди вица в България, че капитализмът бил като мушмула – колкото повече загнива, толкова по-вкусен става.
Разобличителите на социализма от онова време, които са видели малко от него, стигат до абсурдни твърдения – че тогава не е имало култура, всичко е било идеологическо, всички са били дегенерати и пияници, страхливци и сервилни слагачи на властта и т. н. Ако не бил паднал социализма, сега нямало да имаме интернет, твърдят някои. Това са фантасмагории – западните технологии и техника проникваха и тогава, през Желязната завеса.
Социализмът в България рухна също отвътре. Падането на Живков, с негласна подкрепа отвън, само логично ознаменува края му.
21:55 28.06.2025
97 хе хе
Сега някои пишат, че стоките в „Кореком“ били недостъпни, хората били бедни, не можели да пазаруват там. Глупости. Това бяха най-достъпните магазини, с огромни обороти. От края на 70-те и през 80-те години там можеше да купува всеки с чужда валута. Чуждата валута беше предимно долари, марките се преизчиславаха в цени в долари. Доларът беше с официален курс 0,98 ст., но на черния пазар за 15 години курсът му се промени от 2 лв. до 3,50 лв. Чак като падна комунизмът скочи рязко до 6-7 лв.
Преди края на 70-те в „Кореком“ пазаруваха само чужденците, също и българи, които са работили за валута в Либия, Алжир и на Запад, по корабите, международния транспорт. Но всеки можеше да намери един арабски студент и да си купи чрез него магнетофон или телевизор. Защото на българския пазар се продаваха 60-килограмови руски цветни телевизори „Електрон“, а в „Кореком“ – „Сони“. На пазара се продаваха т. нар. полски
21:58 28.06.2025
98 Хи хи
21:58 28.06.2025
99 знаем да
До коментар #93 от "койдазнай":
1989 с моите 210 лева заплата можех да си купя 210 литра А93.Сега с моята чиновническа заплата мога да си купя около тон и половина А95.
22:00 28.06.2025
100 хе хе
Дву-тристаен апартамент в София (цените бяха почти приравнени с другите големи градове) струваше 8-10 хил. лева в края на 70-те, 12-13 хил. в края на 80-те. Тогава един апартамент се равняваше на 50-60 средни заплати. Сега струва между 100 и 200 средни заплати. Кредитите тогава бяха леснодостъпни, изплащаха се също толкова лесно. Но се чакаше ред да купиш жилище, записваш се, проверяват те комисии, класират те по категории, по различни системи, с лихвоточки. Мнозина се уреждаха с връзки. За номенклатурата бяха избраните жилищни райони и блокове. Масово явление беше в един апартамент да живеят по 2-3 поколения – баба и дядо, син и дъщеря, внуци.
Имаше пенсии и по 250 лв., добри при онези цени. Но и тогава имаше бедност. Сега има стачки за учителските заплати – традицията да унижават учителите започва именно от соца. Те, заедно с университетските преподаватели, бяха от най-бедните прослойки. Военни и милиционери взимаха повече от тях. И досега е така. Нещо неизтребимо има в отношението към образованието, независимо от смяната на правителства и концепции. Но при соца преподаватели
22:01 28.06.2025
101 хе хе
Парното в градовете рядко превишаваше 20 лева на месец за среден апартамент. Сега цените в София са непосилни, почти една трета от софиянци не плащат парно с години, държавата замазва положението като натрупва загуби в Топлофикация и дълговете й към Булгаргаз.
Енергията не се плащаше по реални цени. Токът на месец в един апартамент беше 3-5 лв., ако не се топлиш с радиатор.Там, където нямаше парно, много на мода бяха акумулиращите електрически печки – по 5-6 киловата. Никой не използва сега такива разточителни печки за отопление.
За коли е ставало дума неведнъж при безкрайните сравнения тогава и сега. Тогава се записваш на ред, плащаш 1500 лв. в ДСК и чакаш – за „Лада” – от 13-14 до 17 години. За „Москвич” и „Трабант” – от 2 до 5-6 години (разликите в годините се дължаха на разпределение по окръзи и др.). Нова „Лада 1300“ струваше 6100 лв., „Лада 1500“ – 7300 лв., но поради дефицита на втора ръка двата модела струваха 8-10 хил. лева.
Като се роди дете или като влезе в техникума, дядото, родителите му правят вноска за кола. До сватбата може да му излезе ред
Коментиран от #119
22:03 28.06.2025
102 Иман
Коментиран от #122, #123
22:05 28.06.2025
103 хе хе
За заплатите в Политбюро (командният орган на държавата) и на министрите се носеха слухове, никой не ги знаеше. Но се оказа, че са към 1000-1500 лв. Но имаше система за привилегии за висшата номеклатура. Специално снабдяване, специален внос.
В края на 80-те Живков вече внасяше с парите от заеми от чужбина основни храни като боб, лук, картофи, защото след многото реформи селското стопанство го закъса. Приключението завърши с 12 млрд. долара външен дълг.
Едни си спомнят соца с умиление за младостта си, други с безгрижието – живеехме като под похлупак, еднакво бедни, но минимално осигурени.
Мнозинството с радост посрещнаха падането на Живков и комунизма, за да се разочароват след няколко години. Но още в началото на 90-те мнозина се разбягаха по света, след като паднаха изходните визи и телените мрежи по границата.
Коментиран от #120, #121
22:05 28.06.2025
104 Миуен Ганьов 👻
Коментиран от #106
22:07 28.06.2025
105 Лайф
22:07 28.06.2025
106 що ве
До коментар #104 от "Миуен Ганьов 👻":
В Гърция не е ли Демокрация? Ама Гърция май е в Еврозоната.Коментиран от #129
22:11 28.06.2025
107 Хи хи
Коментиран от #108
22:15 28.06.2025
108 верно ли
До коментар #107 от "Хи хи":
А сега колко лева е долара? Или да не питам.Коментиран от #111
22:20 28.06.2025
109 Спекула
Коментиран от #110
22:22 28.06.2025
110 напоследък
До коментар #109 от "Спекула":
много заплати и пенсии се вдигнаха и това напомпа инфлацията.22:24 28.06.2025
111 Хи хи
До коментар #108 от "верно ли":
Сега, пак при демокрацията, долара е 1800 лева, от ония старите левове. Забрави ли, че 1999-та махнахме 3 нули от левовете, и 1000 лв станаха 1 лев ??Коментиран от #113
22:31 28.06.2025
112 Уса
Коментиран от #114
22:31 28.06.2025
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 най-жестоката и крадлива мафия е руската
До коментар #112 от "Уса":
Всичко което някога е купил/приватизирал/откраднал Шиши, в момента е изцяло в руски ръце. Да си спомня някой че едно време имахме една фирма Булгартабак? Къде е сега тази фирма?22:34 28.06.2025
115 Хи хи
До коментар #113 от "какви стари левове бе хуморист":
Тъп въпрос си задал, банката когато е трябвало е обменяла лева 1:1000. Обяснявам, че днешния лев е 1000 пъти по евтин от тогавашния лев при соца !22:40 28.06.2025
116 Елементарно
22:41 28.06.2025
117 Хой Бай
22:42 28.06.2025
118 Павел пенев
22:46 28.06.2025
119 Вярно е
До коментар #101 от "хе хе":
Но 20 лева беше парното за тристаен апартамент за цялата зима (1 година) в София! В повечето градове със заводи, парното и топлата вода бяха безплатни с отпадъчната топлина от заводите. При три поколения в един апартамент, сметнете колко са били приходите на едно домакинство.Коментиран от #152
22:52 28.06.2025
120 Лук
До коментар #103 от "хе хе":
Лъжеш за спорта.22:55 28.06.2025
121 ехехехе
До коментар #103 от "хе хе":
Глупости пишете. Всички, освен чиновниците, работеха часпром без данъци. Филми като Топло и Опасен чар, документират социалната среда. Сега един плочкаджия иска 10 бона за слагане на плочки.22:55 28.06.2025
122 Горби
До коментар #102 от "Иман":
По комунизма не е имало мизерия, нито режим на тока. Това стана след падането на комунизма.22:56 28.06.2025
123 Шаро
До коментар #102 от "Иман":
В Куба беше мизерия и през 70-те, но хората ценят повече свободата от лукса. Колко хора мислиш, че могат да отидат на екскурзия в Куба днес?23:03 28.06.2025
124 Карл Сейгън
23:05 28.06.2025
125 Гост
До коментар #85 от "Слави":
Га.ниците от село не знаехте предназначението и затова не я купувахте, та задръствахте канализацията с вестници! Не че я нямаше!По 160 лв. взимаха дървените, "недооценени" философи, без професия и квалификация, до г-за на жените /мъжете/си, с работно време от 8 до 4, 40 дни отпуска, общо взето - нищоправци, без отговорности!
Не познавам заварчик, строител, шофьор, стругар, автомонтьор, мотнажник и т.н. за се е оплаквал от заплатата си!
На един майстор, само за редене на плочки в банята и кухнята, след работно време, в събота и неделя му платихме 300 лв. през 85-та година!
Чакаше се за коли, най-много за лади, но всички бяха нови! Сега си свободен да си купиш веднага таралясник на 15 - 20 години, без ред и да чакаш!
Не си спомням да сме били голи, боси, без месо, мляко, сирене, плодове, зееленчуци, сокове, бира и т.н.! Има една съществена разлика - много по-вкусни от днешните пластмаси!
23:07 28.06.2025
126 Веган диета
До коментар #12 от "681":
Тая "водка" в западна Европа, изобщо няма и да я намериш : )Коментиран от #127
23:19 28.06.2025
127 Вярно
До коментар #126 от "Веган диета":
То и тоя хляб и швепс го няма с консерванти и целулозна захароза.23:24 28.06.2025
128 АНОНИМЕН
До коментар #1 от "нека всичко да поскъпне по две":
Дори в Албания, ВСИЧКИ МАГАЗИНИ работят с Евро и Леки...Проблемът при тях е, че всеки собственик САМ си определя обменния курс!!23:34 28.06.2025
129 В Гърция
До коментар #106 от "що ве":
има мафия, но там мафията си няма държава.Коментиран от #130
23:39 28.06.2025
130 Ми не
До коментар #129 от "В Гърция":
Там мафията е от гърци, тук е от небългари23:44 28.06.2025
131 Хааа
23:57 28.06.2025
132 Хааа
00:09 29.06.2025
133 Мунчо
До коментар #62 от "Гост":
Точно! Ганьо иска европейски доходи, ама да е с производителност на "сомалиец"..... никой няма да ти плаща за да си развяваш......ама Ганьо иска, нищо че повечето горките не само, че ги мързи, ама и са с две леви ръце, но пък на претенции са "велики и недостижими".... 🤣🤣🤣00:31 29.06.2025
134 Гогоо
По тоя Начин...... А -- Ако не иска - Става и си търси Правата..... Но Българския Народ от Прехода до днес -- Няма Топки за тая работа...... И никога няма да се събудили........
01:14 29.06.2025
135 защото всичко живо
01:19 29.06.2025
136 Хи хи
Коментиран от #139
01:24 29.06.2025
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Виде ми се, колега, че си паднал по гръб
02:05 29.06.2025
139 Този коментар е премахнат от модератор.
140 Срам и позор за автора
В повечето развити държави от Г-20 всичко освен бензина е повече от 2 пъти по евтино ,отколкото в БГ
Коментиран от #142
03:39 29.06.2025
141 Госあ
04:15 29.06.2025
142 Гост
До коментар #140 от "Срам и позор за автора":
Жилищата в развитите страни са пет пъти по скъпи от нашите. Услугите са много по-скъпи. Преглед при дерматолог в Лондон е 500£, вторичен преглед 250-350£. Месечно медицинска застаховка в BUPA е 190£, наем в централен район като Camden или Battersea е 3000£ месечно, карта за транспорта Zone 1-3 Oyster e 210£ месечно...Едно е да минеш като турист на промоция в супера, друго е да живееш.
В България животът е значително по-евтин от развитите страни!
Коментиран от #143
04:36 29.06.2025
143 Любопитен
До коментар #142 от "Гост":
За развитите страни говориш пък даваш за пример Великобритания, която миналата година изпадна от топ 10 на световните икономики???Между другото в "развития" Лондон още ли важи миналогодишната заповед на кмета гражданите да избягват да излизат по тъмно? След Стокхолм, Копенхаген и Брюксел Лондон стана четвъртата столица на "развита" държава, която реално се управлява от наркобанди.
06:19 29.06.2025
144 хахаха
06:22 29.06.2025
145 Шкембе Войвода
Коментиран от #154
07:04 29.06.2025
146 икономистът Лъч
07:23 29.06.2025
147 гоше
До коментар #85 от "Слави":
ама имахме жени, а не джендъри и 110 000 армия и милиция и нямаше милионери07:36 29.06.2025
148 ха ха
07:39 29.06.2025
149 Този коментар е премахнат от модератор.
150 Историк
08:17 29.06.2025
151 Този коментар е премахнат от модератор.
152 сега лъжат за соца
До коментар #119 от "Вярно е":
Има и друго - тогава нямаше просяци по улиците, нямаше проститутки! Нямаше и хора, които да не могат да се хранят нормално, защото нямат пари! Всичко най-нужно за човека беше евтино! Работа имаше колкото искаш, стига да ти се работи! Всеки месец се откриваха нови заводи и предприятия!08:27 29.06.2025
153 Българин 🇧🇬
08:33 29.06.2025
154 Гост
До коментар #145 от "Шкембе Войвода":
Е баш банята не трябваше да сравняваш! Нали мивките се правят у нас! И една такава знаеш ли колко е? Знаеш ли надницата на фирмата днес на ти слага плочки? Цъ, не знаеш, ама 1500 евро за ремонт било! Ужас...08:34 29.06.2025
155 Ямаха М1
08:34 29.06.2025
156 Артилерист
08:59 29.06.2025
157 коко
09:21 29.06.2025
158 Хахахаха
Коментиран от #161, #162, #163
10:05 29.06.2025
159 Този коментар е премахнат от модератор.
160 Българин
Всичките сте с пълни гуши а в магазина оставяме минимум 50лв и си тръгваш с нищо!
Дай боже някой да разстреля малко "народни избраници", че да станат нещата както му е реда.
Всичките само лапат и взимат пари, за другото се мълчи
12:43 29.06.2025
161 пич това е манталитетът
До коментар #158 от "Хахахаха":
на Андрешко13:24 29.06.2025
162 Ами да си видел
До коментар #158 от "Хахахаха":
блъхарин да каже сори. на него все другите са му виновни, ама да насочи пръстчето към гърдите си....йок. Завистливи, грабливи и локоми на ента-степен. многу лош матрял, многу кофти13:29 29.06.2025
163 Българин
До коментар #158 от "Хахахаха":
Е нетната заплата(чиста пара) малко ли ти е 2500 = 4900лв на човек?Я ела да видиш в България от която си избягал, защото е много хубаво как се плаща наем 1000 евро( именно толкова за студио), за гориво 300 лв на месец и как се живее с остатък от 3800лв за двама на месец?
Нощо против но повечето хора с са наследствени домове, които дори не могат да поддържат защото правителствата ни е майката.
Демокрация няма!!!
Всеки знае и иска но дори тук в тази медия Факти.бг има цензура.
13:39 29.06.2025
164 ЗАЩОТО
15:36 29.06.2025
165 фен
16:19 29.06.2025
166 Търновец
16:26 29.06.2025
167 Л Богданов, Ивайло Нойзи
17:04 29.06.2025
168 Ани
17:57 29.06.2025
169 бай Даньо
18:23 30.06.2025