Готови ли сме за предизвикателството да приемем еврото и какво да очакваме… Пред ФАКТИ говори финансистът Левон Хампарцумян.
- Г-н Хампарцумян, плаши ли ни президентът Радев с увеличението на цените, докато приемем еврото или говори истина. Какво мислите…
- Не искам да коментирам много президента Радев, защото трябва да уважаваме институцията и човека в институцията. Сега неговите съветници са му казали нещо за повишаване на цени. И това може да бъде тълкувано по един или по друг начин. Визирам тезата за това как цените ще се вдигнат. А лятото, както знаем, храните по естествен начин поевтиняват, защото има сезонни продукти, има сезонни флуктуации на цените, има инфлационен натиск върху цените. Последните години виждаме един технически спор за някакви малки проценти, с които се вдигат цените, когато страна приеме еврото. Дават се примери в страни като Хърватия или където да било как се вдигнали, пък не се вдигнали… Така само се отклонява разговорът, че ние не трябва да бъдем в еврото. Чуваме как трябва да се отложи с една, две или 10 години влизането. Това няма да донесе никакви специфични преимущества за България.
- Готови ли сме да приемем еврото, или има и цел просто политиците да говорят какво са направили, какво са постигнали?
- Да, ние сме готови. Ние сме в еврозоната на 80% от 1997 година.
- Защото имаме фиксиран курс?
- Точно така. Имаме политически ангажимент и фиксиран курс с всичките му ефекти, които този курс оказва върху българската икономика. И тези ефекти отдавна са осъществени. Сега споровете, че някой търговец ще се събуди някоя сутрин и реши да вдигне цената на чаша кафе за хората… Това няма нищо общо с нашата готовност или неготовност за еврото. Това са търговски практики. Цените се държат в някакъв баланс от две неща - конкуренция и контрол. Всеки опит да се администрират централно цените е, как да кажа, неуместен. Сега президентът говори за някакви буфери. Какъв е този буфер? Кой ще го администрира? Как ще се прилага? Това са сложни думи за прости хора.
- Влизаме в еврозоната, приемаме еврото и Валутният борд, в който сме в момента, приключва. Това какво означава…
- Означава, че нямаме вече Валутен борд, защото ще приемем еврото с курс, който е записан в закона.
- И тогава вече Европейската централна банка ли ще определя това, което Валутният борд правеше досега, или ще имаме „шапка“ в лицето на Европейската банка?
- Европейската централна банка си има своята политика. Българската народна банка - като подразделение на Европейската централна банка, ще има задължение да изпълнява задачите, които ще се решават на местно ниво. Ние си имаме закон вече няколко години откакто сме в банковия съюз и това нещо няма как да се усети от улицата. Хората, които професионално се занимават с финанси и икономика, не се стресират от това. Това, което сега се опитват дадени хора, е да говорят неща към немного просветени хора, което не е недостатък. Става въпрос за цифри, проценти. Да, не всички са длъжни да имат финансово образование и така нататък. Казват ни какво е станало в Хърватска, в Словакия, в прибалтийските републики. Това са държави, които имат близка по структура икономика каквато е нашата, и, както виждаме, съвсем добре се справят. Даже и по-добре, отколкото ако нямаха евро.
- Какво ще се промени за хората и какво за бизнеса, когато приемем еврото?
- Защо разделяте хората от бизнеса.
- Под хората визирам дали ще има разлика в покупателната способност на човек, който работи на заплата?
- Цялата тази история с хората така, хората онака… Имаме икономически активни хора. Някои не са на заплата, други са. Един мениджър с шестцифрено възнаграждение в голяма компания също е на заплата. Той от хората ли е, или не от хората? Не мога да разбера. Тази работа с хората е по-скоро в арсенала на популизма. Ние имаме хора, които са с определено образование и определени отговорности в икономиката. За тях нещата са ясни от години. Имаме и някакви други хора - политици или икономисти, които определено се опитват да ни уплашат, че като дойде еврото, нашата позиция ще се влоши. И понеже не могат да кажат „няма да влизаме в еврото“, казват че ние ще приемем еврото, но след 10 или 20 години, след не знам си колко години. Нищо в структурата на българската икономика няма драматично да се промени в следващите няколко години, за да кажем, че тогава ще сме „по-готови“ отколкото сега.
- Досега забавихме ли се, че не сме в еврозоната?
- Ние сме в еврозоната в голяма степен и това няма никакво значение. Растежът в икономиката не е свързан със системата, с която измерваме икономическия успех или неуспех. Това, че не сме в еврозоната определено влияе върху държавните финанси, върху цената, на която българската държава се финансира, върху репутацията на държавата, върху инвестициите и разни други неща, които са много важни за развитието на икономиката и за хората, ангажирани професионално в нея.
- Ако трябва да обобщим, реално ли е сега да се случи всичко това?
- Защо да не е реално…
- Защото все още нямаме конвергентния доклад?
- Надявам се докладът да е положителен, защото - ако не е положителен, това означава сериозен неуспех за България. Не забравяйте, че ние сме в активна фаза на процедура по т.н. ERM2 и е хубаво тази процедура да завърши с успех. Защото неуспехът би се отразил моментално върху рейтинга на държавата, върху репутацията на държавата, върху очакванията на икономически активните хора в България. Освен това няма да просперираме, ако се равняваме по най-слабите в икономиката. Обратното - трябва да се стремим към водещите страни.
Левон Хампарцумян пред ФАКТИ: Ние сме в еврозоната на 80% от 1997 година
28 Май, 2025 12:57 2 910 145
Цените се държат в някакъв баланс от две неща - конкуренция и контрол, казва финансистът

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 70 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пак ли ти, бе,
Коментиран от #4, #134
13:02 28.05.2025
2 Реалист
13:03 28.05.2025
3 Тоя ще
Коментиран от #9, #137
13:03 28.05.2025
4 И той се гнуси
До коментар #1 от "Пак ли ти, бе,":
от самия себе си. Не смее да се погледне в огледалото.13:04 28.05.2025
5 Как е възможно
13:04 28.05.2025
6 некерман
Коментиран от #16, #84
13:05 28.05.2025
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Деций
13:07 28.05.2025
9 Булдог
До коментар #3 от "Тоя ще":
Когато и да го ,,дернат" тоя , все ще му е късно и малко!13:07 28.05.2025
10 Факт
13:08 28.05.2025
11 Капитан Крийч
13:08 28.05.2025
12 Пак ли тоя бре
13:08 28.05.2025
13 Трафикант
13:09 28.05.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 ас щи кажа
До коментар #6 от "некерман":
800 милиона печелят банките годишно от превалутиране лев-евро-лев. Нали не мислите, че ЕЦБ плаща тези пари? Аз и вие ги плащаме.13:10 28.05.2025
17 Аре Хампарцумян, коментирай !
Коментиран от #32
13:11 28.05.2025
18 Аре Хампарцумян, коментирай !
Коментиран от #33
13:12 28.05.2025
19 Ти да видиш
Това е закон!
Коментиран от #116
13:13 28.05.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Левон Хампарцумян,
13:14 28.05.2025
22 Сериозно!
13:15 28.05.2025
23 Наблюдател
13:15 28.05.2025
24 Оня с коня
Коментиран от #31, #39, #44, #51, #67
13:17 28.05.2025
25 ухъгт
13:18 28.05.2025
26 Пипон Хамбарцумянович
ЕДИН СЪВЕТ КЪМ НАРОДА - ЗАПАСЯВАЙТЕ СЕ ОТСЕГА С ТУБИ БЕНЗИН И СЪС СОПИ И ЗАПОМНЕТЕ МУТР ИТЕ НА ВСИЧКИ ТЕЗИ ИЗМАМНИЦИ, КОИТО ВИ ЛЪЖАТ И ВИ АГИТИРАТ ЗА ЕВРОТО.
КОГАТО ТЕЗИ ИЗМАМНИЦИ ВИ ГЕПЯТ ПАРИТЕ - ИЗЛИЗАЙТЕ НА БУНТОВЕ, ЗАПАЛЕТЕ ИМ ЗАДНИЦИТЕ И ПОТРОШЕТЕ ЗАПАЛЕТЕ ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА. ТАКА НАПРАВИХА ГЪРЦИТЕ КАТО ГИ ВКАРАХА В ЕВРОТО.
13:18 28.05.2025
27 този пак смърди нон стоп 24/7
13:18 28.05.2025
28 Айде бе
13:19 28.05.2025
29 Аре Хампарцумян, коментирай !
13:19 28.05.2025
30 идиоти вън
13:19 28.05.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Гост
До коментар #17 от "Аре Хампарцумян, коментирай !":
Ето това е най-важното, но малко хора го разбират. Повишаване на цените е най-малкият проблем. Просто ставаш крайно зависим от някой друг и нямаш никакъв контрол над него.Коментиран от #81
13:22 28.05.2025
33 Гост
До коментар #18 от "Аре Хампарцумян, коментирай !":
Именно! Дано все повече хора го разберат това, защото това е най-важното.13:24 28.05.2025
34 Берлин
13:25 28.05.2025
35 Левон Наглеца!
13:26 28.05.2025
36 нннн
13:26 28.05.2025
37 Аре Хампарцумян, коментирай умник!
13:26 28.05.2025
38 Кряконян
13:26 28.05.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Хари путър
Както е казал народа сит на гладен не вярва
13:27 28.05.2025
41 Оооооф
Не искаме акъл точно от теб!
13:28 28.05.2025
42 българина
13:30 28.05.2025
43 За лудницата
13:30 28.05.2025
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 С огромен мерак
800 кинта платих преди две години за очила в известна Варненска клиника...а тоя...възливш с мангизи ходи с очила като на..баба ми
Коментиран от #120
13:31 28.05.2025
46 7777777
13:32 28.05.2025
47 ИВАН
13:33 28.05.2025
48 Тома
13:33 28.05.2025
49 О неразумни ЮРОде
13:35 28.05.2025
50 Откровен
13:38 28.05.2025
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Гост
13:41 28.05.2025
53 Един
13:43 28.05.2025
54 Роваран
13:45 28.05.2025
55 супер
13:46 28.05.2025
56 Авторът на песента
13:47 28.05.2025
57 Кажи го на
13:48 28.05.2025
58 Само да добавя
13:48 28.05.2025
59 фбр
13:50 28.05.2025
60 пол
По времето на Костов продаде Уникредит за 300млн.,а купувача след това взе 300млн. дивиденти! Тоест харизаха банката без пари!
13:51 28.05.2025
61 Абе,
Коментиран от #70
13:52 28.05.2025
62 Мнение
Коментиран от #69, #138
13:54 28.05.2025
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Мисля
Коментиран от #71, #72, #78
14:00 28.05.2025
66 Кико
14:01 28.05.2025
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Бай Вузи от Вузинтийската империя
14:02 28.05.2025
69 Артилерист
До коментар #62 от "Мнение":
Ами чети, бе приятелю! Смяната става по курс 1.95583 лева за евро и банките ЩЕ ОБМЕНЯТ БЕЗПЛАТНО!Коментиран от #97, #110, #122
14:02 28.05.2025
70 Дават го за да се сещаме че ще ни
До коментар #61 от "Абе,":
Оберат влоговете като Мартин ПетровКазвам ти дъще сещай се снахо
14:03 28.05.2025
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Еми то всичката икономика се върти около
До коментар #65 от "Мисля":
Химичните елементи по целия свят14:06 28.05.2025
73 Антицумян
14:08 28.05.2025
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Лемон
14:08 28.05.2025
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Защо трие мунчовиста идиот?
14:11 28.05.2025
78 Българин
До коментар #65 от "Мисля":
Мисленето не го можеш! Хампарцумян 40 години е работил в банковия сектор а ти вярваш на един даскал по история като Костя Копейкин е тя един шофьор на самолет като Мунчо!Коментиран от #94
14:13 28.05.2025
79 Не на Еврото, да на лева и кючека
Иванка Кючекчийката, организаторката на протестите срещу еврото в Стамболийски.
14:15 28.05.2025
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 То за това
До коментар #32 от "Гост":
Въртят едно и също. Няма да се повишат цените, Няма да се повишат цените, Няма да се повишат цените.... но важното случайно го пропускат14:18 28.05.2025
82 дядото
14:34 28.05.2025
83 ЖЕКО
14:37 28.05.2025
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Цък
14:41 28.05.2025
88 Ковача
До коментар #80 от "Българин":
Твоята пуска,безплатно при това и без да е пияна.По-топла е с два градуса.Каза ми да ти купя нова халка,че твоята била олабена,не си си слагал ва3елин.Коментиран от #102
14:43 28.05.2025
89 Любопитен
14:50 28.05.2025
90 хахаха
До коментар #80 от "Българин":
Пръскаш се от яд, че нормалните хора имаме майки, а ти двама бащи:)))Коментиран от #103
14:53 28.05.2025
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Хайде стига
14:56 28.05.2025
93 сополчо
14:59 28.05.2025
94 тц тц
До коментар #78 от "Българин":
Ама само 40 години ли, аз мислих, че са 400:)Хампарцумян е завършил химия, Костов го назначава за изпълнителен директор на Булбанк и там го хрантутят 18 години, нищо че хал хабер си няма от финанси, с това се изчерпва целия му опит.
15:01 28.05.2025
95 Хампарцуци
15:02 28.05.2025
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 Да ама не
До коментар #69 от "Артилерист":
Банките ще конвертират левовете в евро при курс 1.95583 само парите, които са по техните сметки, ако отидеш да обменяш кеш в евро мечтай си да е такъв курса и да няма такса.15:06 28.05.2025
98 Гал
15:06 28.05.2025
99 Мик
15:07 28.05.2025
100 малоумието няма граници
Коментиран от #104
15:11 28.05.2025
101 БгТопИдиот🇧🇬
Да, вие безродниците отдавна сте !
Ние НАРОДЪТ ,не сме и не искаме !
15:14 28.05.2025
102 Българин
До коментар #88 от "Ковача":
Хайде бе, бъркаш я с твоята!15:15 28.05.2025
103 Българин
До коментар #90 от "хахаха":
Русофила е всичко друго но не и нормален човек!15:16 28.05.2025
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Бай Чончонян
Коментиран от #115
15:21 28.05.2025
106 Евреи 2
15:30 28.05.2025
107 Напомнящ
15:30 28.05.2025
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 И Киев е Руски
15:34 28.05.2025
110 Цък
До коментар #69 от "Артилерист":
Едно ме дразни, много се лъже. Кой ти каза, че ще се обменя по сегашния фиксинг. Това не зависи от нас. Един икономист-соросоид преди около 10 дена се изпусна: Курса по който ще се присъединим към еврозоната ще стане ясен месец след като се вземе решението.15:35 28.05.2025
111 явер
Коментиран от #114, #119
15:40 28.05.2025
112 Май само ХамПАРЦАЛЯН
15:48 28.05.2025
113 Тоя е...,,банкер"!
Каквато всъщност му е и специалността ...!
15:48 28.05.2025
114 Да си чувал нещо за понятието-
До коментар #111 от "явер":
,,Валутен борд"...?!?!Ама откъде толкова акъл...?!
Коментиран от #118
15:51 28.05.2025
115 Ми споко бе
До коментар #105 от "Бай Чончонян":
Точно те няма да гласуват, защото няма да има кой да им плати стотарка!15:53 28.05.2025
116 Мухааа !
До коментар #19 от "Ти да видиш":
Когато се е родил първият Хъмпърцур,евреите цяла година са плакали!15:56 28.05.2025
117 на таз говорилня дето всеки ден
специална рубрика отделно от новините
16:04 28.05.2025
118 явер
До коментар #114 от "Да си чувал нещо за понятието-":
Да валутен борд и става 200лева за 100 евро. На тебе с малкото акъл ти обяснявам, че нашите левове са един боклук и ако не е еврото сме умрели от всякъде. Нали сме превързани към силната валута, не към руски рубли, виетнамски донги, или севернокорейски вон.16:16 28.05.2025
119 Да бе!
До коментар #111 от "явер":
Където и да отидеш,със наша дебитна карта - Виза,Мастер или друга,без проблем теглиш във местна валута.Нищо че е заредена с левова наличност.Просто местната банка,си удържа съответна комисионна за транзакцията.Ако лева е куха единица,дали ще бъде възможно,а? Но банкерите не са остри като теб.Те прекрасно знаят,имат информация, че лева е с валутен борд.Което означава,че зад него стои кошница от валутен резерв пълна с различни валути- долари,евро,швейцарски франк ,йена от 70 милиардаУтре съответната банка, предоставя на нашите иск за изплащане в евро,и българската банка е длъжна да го осребри във съответната валута- евро.Защото нашата банка разполага със този валутен резерв,който наистина никой няма право да пипа,но срешу него БНБ може да пуска емисия от Български банкноти.Казано по просто: Гаранция ,че нашите пари имат стойност.Със борда винаги можем без проблем,да се вържем към друга валутна единица.Която преценим,че е по изгодна за държавата.Влезем ли в еврозоната ставаме господин Никой!16:18 28.05.2025
120 С тая диплома и тоя език
До коментар #45 от "С огромен мерак":
Караш такси ли?16:22 28.05.2025
121 ПростА ЛогикА
Да, ние сме там, но запазвайки суверенитета си - това е най-добрия възможен вариант, който проф. Хайнке изтъква...и не сами той...
"....трябва да сте луди, за да се откажете от валутния борд. " каза Хайнке.
Не, ние не сме луди, ние имаме корумпирано правителство, създадено "ad hoc" за да обслужва чужди на своя народ интереси.
16:40 28.05.2025
122 Ъхъ
До коментар #69 от "Артилерист":
А прочете ли,че това ще се отнася,само за банковите депозити и сметки.Изглежда си пропуснал другото- от истински банкер,.До хиляда лева дневно, ако са в кеш.Над тази сума,заявка три работни дни предварително,но до 4 бона.Има да висиш пред някоя банка по два пъти,да направил заявка,и след това да ти ги обменят Над 10 бона ще попълваш формуляри до скъсване.За по големи суми сам се досещай. Откъде,как са придобити,нищо чудно да има графа,какви доходи получаваш/ получавате.Но тогава нямаш полезен ход.Или изпълняваш,или ги ползваш за тапети.Имаш ли гаранция,че тази информация,няма да се подава към данъчните?16:44 28.05.2025
123 Посетител
16:50 28.05.2025
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Ганчо
Ми тогава кво драпате да влизате в ЕС ? Искате да платите сметката за дарените пари и оръжие на Зеля ли ?
16:55 28.05.2025
126 Дедовия
17:25 28.05.2025
127 Този коментар е премахнат от модератор.
128 мдаа
17:32 28.05.2025
129 Под "НИЕ" да се рабира
Коментиран от #135
17:32 28.05.2025
130 Изключително
17:37 28.05.2025
131 Поредното
17:40 28.05.2025
132 Ами
Нито един финансист няма да Ви каже с какво са обезпечени влутите.
Някой може да Ви каже, че валутите са обезпечени със стока.
Хубаво. Но в пазарната икономика, пазара определя цената.
Какво правим ако имаме стока, но не можем да я продадем?
17:42 28.05.2025
133 ЕЛАТЕ ХИЛЯДИ
17:42 28.05.2025
134 Очевидно
До коментар #1 от "Пак ли ти, бе,":
Инфлацията не е заради еврото, а е в следствие на войната на ЕС против Русия17:46 28.05.2025
135 Посетител
До коментар #129 от "Под "НИЕ" да се рабира":
О-о, Мистър 10% отдавна е на Оня свят! Заедно с някой други, като Бъки Бомбаджиев... Бая от онзи състав вече са отвъд...17:53 28.05.2025
136 любопитен
19:13 28.05.2025
137 Шо.оо...
До коментар #3 от "Тоя ще":
В тъмната зона тоя беден човек вече ще е с един крак при свети Петър....19:53 28.05.2025
138 Нали финансисти
До коментар #62 от "Мнение":
Декларират-еврото не е подплатено (ДЕМЕК дрънчи на кухо и вече му се види края) ,а българите с двата крака та у МРАКА..20:11 28.05.2025
139 Бензино Наполони
Левоне, гледай си колбите и епруветките и не се обаждай за неща от които не разбираш.
02:29 01.06.2025
140 Тъп Глупънсбъркър
10:50 03.06.2025
141 чужди интереси
13:59 03.06.2025
142 604
16:19 03.06.2025
143 ЩО ВСЕ КАЛИНКИ НИ ОТВАРЯТ ОЧИТЕ !
10:04 05.06.2025
144 Този коментар е премахнат от модератор.
145 Васил
17:35 05.06.2025